رفتن به محتوای اصلی
x

اهداف اسمارت

header

 

درباره این طرح:

يافتن فرصتى برای آموزش پژوهش در دوران تحصیل پزشکی دشوار است. ( البته هر چند دانشجویان پزشکی موظف اند ٦ واحد پایان نامه را بگذرانند اما به دلیل اینکه برنامه آموزشی منسجمی برای آن طراحی نشده است و اجرای آن غالبآ در دوره پر مشغله ى اینترنی انجام میشود، عموماً بیش از آن که به عنوان یک فرصت آموزشی به آن نگریسته شود، یک ‼️مانع ‼️تلقی میشود که از هر راه ممکن باید آن را پشت سر گذاشت)

این دوره شامل کارگاه های آموزشی زیر است:

  • روش تحقیق مقدماتی
  • جستجو در منابع پزشکی (مدلاین)
  • رفرنس نویسی (اندنوت)
  • نرم افزار تحلیل آماری (SPSS)

 

 

اهداف کلی:

  • دانشجو با مفاهیم پایه در روش تحقیق، آمار و نگارش علمی آشنا شود.
  • دانشجو به اهمیت اتکای پزشکی نوین بر شواهد علمی پی ببرد.
  • مهارت های اولیه استفاده از منابع علمی، طراحی مطالعه و تحلیل و نگارش نتایج را به دست آورد.

 

اهداف جزئی:

انتظار می­رود در پایان دوره، دانشجو:

  • درک صحیحی از فرایند علمی و شیوه تولید دانش به دست آورد.
  • معیارهای انتخاب موضوع پژوهش را بداند.
  • بتواند از پایگاه PubMed برای جستجوی مقاله به روش نظام­مند استفاده کند.
  • بتواند از یک نرم­افزار رفرنس نویسی استفاده کند.
  • انواع مطالعات پژوهشی، جایگاه هر کدام از آن­ها و محدودیت و مزایای نتایج حاصل از هر کدام را بداند.
  • با مفهوم سوگرایی و برخی انواع رایج آن آشنا شود.
  • مفهوم متغیر و انواع آن را درک کند.
  • بتواند متغیرهای مطالعه خود را به درستی تشخیص دهد و نقش و نوع آن را تعیین کند.
  • بتواند بخش­های مختلف پروپوزال یک طرح پژوهشی را به درستی بنویسد.
  • مفهوم شاخص­های مرکزی و پراکندگی را بداند.
  • مفهوم مقایسه آماری را بداند.
  • مفهوم خطای نوع اول و دوم در تفسیر داده­ها را بداند.
  • مفهوم برآورد آماری (estimation) را بداند.
  • با روش رسم و تفسیر نمودارها آشنا شود.
  • مفهوم حجم نمونه و عوامل موثر بر آن را بداند.
  • بتواند برای مطالعه خود حجم نمونه را حساب کند.
  • به اهمیت علم آمار در طراحی مطالعات و تفسیر نتایج پی ببرد.
  • نگرش مناسبی از محدودیت­های نتایج حاصل از مطالعات علمی به دست آورد.
  • با اصول نگارش متن­های علمی آشنا شود.
  • بداند در هر بخش یک مقاله پژوهشی چه اطلاعاتی ارائه می­شود.
  • بتواند نسخه اولیه مقاله منتج از کار پژوهشی خود را بنویسد.
  • نحوه انتخاب مجله و ارسال مقاله را بداند.
  • اصول طراحی پوستر را بداند.
  • بتواند بر اساس نتایج پروژه پژوهشی خود یک پوستر مناسب طراحی کند.
  • به اهمیت ارائه صحیح نتایج علمی پی ببرد.
  • توانایی­هایش برای تعامل در کار گروهی تقویت شود.
  • اصول سخنرانی علمی و تهیه اسلاید را بداند.
  • بتواند یک سخنرانی علمی کوتاه و موثر در مورد پروژه خود ارائه دهد.
  • مهارت نقد اولیه یک پروژه علمی یا مقاله منتشر شده را به دست آورد.
  • به اهمیت نگاه نقادانه به یافته­های علمی پی ببرد.
  • اصول مهم اخلاق در پژوهش را بداند.
  • نسبت به رعایت اصول اخلاقی در پژوهش و انتشار نتایج حساس شود.