رفتن به محتوای اصلی
x

دیباچه

logo-sidebar

 

معرفی IRAP

برنامه شتاب­دهنده پژوهش اصفهان Isfahan Research Accelerator Program 

برنامه شتاب­دهنده پژوهش اصفهان یا به اختصار IRAP، یک دوره تابستانه با هدف آموزش پژوهش است. در این دوره دانشجویان بصورت گروه های ۴الی ۶ نفره با هدایت گروهیار به یادگیری یکپارچه مراحل مختلف یک پژوهش ساده اما دقیق و اصولی در جریان یک کار پژوهشی "شبیه سازی شده" می پردازند و همراه با آن مهارت های لازم جهت انجام پژوهش را می آموزند. این مراحل از مواجه با یک چالش آغاز شده و با جستجوی منابع و مرور متون و سپس طراحی مطالعه ادامه می یابد. پس از اجرای مطالعه طراحی شده گروه ها یافته های خود را در قالب پیش نویس مقاله، پوستر و ارائه علمی شفاهی ارائه خواهند داد تا با انواع روش های ارائه برونداد علمی نیز آشنا شوند.

از ویژگی های منحصر به فرد این دوره آموزش یکپارچه، سخنرانی های کلیدی و طلایی، یادگیری در قالب کارگروهی و در فضایی همراه با نشاط علمی با کمک تکنیک های Gamification است.

 

 دیباچه IRAP  

پزشکی به سرعت در حال پیشرفت است. روش­های نوین تشخیص و درمان دائماً جایگزین روش­های قبلی می­گردند و منجر به ایجاد استانداردهای جدید در ارائه خدمات بالینی می­شوند. در این دنیای در حال تغییر تصور یک نظام سلامت بدون پژوهش­های هدفمند به سختی ممکن است. از این رو، نیروهای انسانی که برای کار در این سیستم­ها تربیت می­شوند باید برای پویایی و تغییرات سریع آن آماده شده باشند. البته به این معنی نیست که همه آنها باید قابلیت تولید علم را داشته باشند بلکه به این معنی است که  عموم آن­ها می­بایست درک صحیحی از پژوهش و تولید علم داشته باشند.

چند درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی ما می­توانند پروژه­هایی برای ارتقای بهداشت جامعه انجام دهند؟ یا اساساً چند درصد آنها فرایندهایی که منجر به تولید دانش و در نهایت تغییر در نظام سلامت می­شوند را به خوبی درک می­کنند؟  برنامه درسی دانشجویان پزشکی برنامه سنگینی است و پیدا کردن فرصتی برای آموزش پژوهش دشوار است. با وجود گذراندن ۶ واحد پایان نامه توسط دانشجویان پزشکی اما به دلایل اینکه برنامه آموزشی منسجمی برای آن طراحی نشده است و اجرای آن در دوره پر مشغله اینترنی انجام می­شود، عموماً بیش از آنکه به عنوان یک فرصت آموزشی به آن نگریسته شود، یک مانع تلقی می­شود که به هر روی باید آن را پشت سر گذاشت.

برنامه آموزشی شتاب دهنده پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (که ما اسم آن را IRAP گذاشته ایم) برای آشنا کردن دانشجویان پزشکی با اصول کلی پژوهش در نظام سلامت تدوین شده است. طراحی و اجرای این برنامه پاسخی به نیاز دانشجویانی است که به پژوهش و علم علاقمندند اما نمی دانند چگونه می توانند یک تجربه عملی از یک پروژه پژوهشی به دست آورند یا تلاش هایی کرده اند اما به هر دلیل موفق نشده اند.

تفاوت اصلی این برنامه با برنامه های آموزشی رایج این است که همه مطالب در جریان اجرای یک کار پژوهشی شبیه سازی شده آموزش داده می شوند. دانشجویانی که در این برنامه شرکت می کنند در طول برنامه از صبح تا عصر در گروه های کوچک به همراه یک گروهیار مراحل مختلف یک فرایند پژوهشی را تجربه می کنند. یادگیری مطالب در قالب گروه و همچنین یادگیری کار گروهی یکی از مزایای این دوره است. چند سخنرانی کوتاه و کلیدی نیز در برنامه در نظر گرفته شده است تا دانشجویان به یک درک ساده ولی عمیق از مفاهیم پایه دست یابند. آموزش مفاهیم مختلف مرتبط با پژوهش به صورتی در هم آمیخته و در جریان یک پژوهش شبیه سازی شده، این دوره را از روش های رایج آموزش پژوهش متمایز میکند. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این دوره استفاده از تکنیک های Gamification برای ایجاد فضایی همراه با نشاط علمی است.